Bežecké tipy #1 - Voľba tempa

Voľba správneho tempa pri behu na akúkoľvek vzdialenosť je jednou z najťažších vecí, ktoré musí každý bežec urobiť správne. To, aby sme boli schopní udržiavať stanovené tempo počas celej dĺžky trate si vyžaduje len a len tréning. S pravidelným tréningom budeme schopní bežať daným tempom dlhšie.

Podľa čoho však voliť správne tempo?

Ak patríte medzi začínajúcich bežcov, vaše prvotné tempo by malo byť voľné, tak aby ste pri ňom boli schopní bez problémov rozprávať. Ak nevládzete klusať, nehanbite sa striedať beh s rýchlejšou chôdzou. Určite je to lepšie, než keby ste si na začiatku trénovania spôsobili nejaké zranenie a tým si pokazili dojem zo športu ako celého.

Keď máme už čo to odbehané a chceme sa pripraviť na nejaký pretek alebo dosiahnuť určitý cieľový čas, je dobré sa pri voľbe tempa orientovaxť podľa medzičasov a tepovej frekvencie. Niektorí bežci sa orientujú podľa jedného alebo druhého, no nájdu sa aj takí, ktorí sa s cieľom nájsť čo najoptimálnejšie tempo orientujú podľa oboch ukazovateľov súčasne.

Ak sa chceme orientovať podľa medzičasov, potrebujeme si určiť svoj cieľový čas, ktorý chceme dosiahnuť. Tak povedzme, že chcem zabehnúť 10 km za 50 - 55 minút. Podľa toho vieme, že ak chcem tento čas dosiahnuť, musím bežať kilometer v priemernom tempe 5 - 5,5 minúty. Úprava tempa podľa medzičasov je aj jednoduchšia, keďže na to, aby sme sa mohli orientovať podľa tepu, by sme mali najprv poznať úroveň svojho anaeróbneho prahu.

Anaeróbny prah je istá hranica prechodu medzi aeróbnou a anaeróbnou zónou, ktorá sa zisťuje špeciálnymi meraniami. Pokiaľ sa naša tepová frekvencia pohybuje v aeróbnej zóne, naše svaly prijímajú dostatok kyslíka na svoje fungovanie. Akonáhle však náš tep vystúpi cez anaeróbny prah do anaeróbnej zóny, naše svaly spotrebúvajú viac kyslíka ako naše telo prijíma. V dôsledku toho sa v našej krvi tvorí laktát a vodíkové ióny, ktoré majú za následok svalovú únavu.

Práve preto by sme sa pri orientácii podľa tepu mali pohybovať na úrovni tesne pod anaeróbnym prahom. Ak by náš tep vyskočil do anaeróbnej zóny, rýchlo by sme spotrebovali naše zásoby energie a mali problém nastavené tempo udržať, či beh vôbec dokončiť.

Kategórie

Ciele

Výrobcovia

Shop Roku 2014
Dnes je 27.July 2017, meniny má Božena , zajtra Krištof
Bodyworld - doplnky výživy
Kontakt
BodyWorld
Elektrárenská 1
83104 Bratislava
Sledujte nás

Možnosti online platby
TrustPay - platobný systém